onsdag 11 december 2013

Knäckebak

...hade ju suttit fint. Alltså en bak som knäcke. Eller hårdbröd som en del säger. En hård bak alltså. Inte en bak som jagar en när man springer. Eller som barnen slår till och utbrister -"se va länge den skakar!". 

Meeeen.... I brist på knäckebak fick det bli knäcke(bröds)bak idag. Med endast en omgång a´ 4 bröd brända. Lite svinn får man räkna med. Det blev ett litet test idag, får se om det faller i god jord. Innan om åren har det varit rödlöksknäcke, som haft en strykande åtgång. Nu testade jag en variant med nyponmjöl; vi får se vad som händer. Ska göra minst en laddning till, är ambitionen iallafall. Då blir det surdegstest. Har fått lite tips från en gammal kollega då vår bästa kavlingsblandning gått ur tiden... 

Ikväll var det julmarknad på grabbens skola. Tänk... där gick jag för ett antal år sedan. På den tiden var det stor traditionell julavslutning i en lokal i byn. Det var luciatåg, lotteri, dans, julspel, lekar, uppträdanden m.m. Det var kantorn på den tiden, eller musikläraren för oss barn, som höll i hela fixet. Festen gick i pension med honom. Tråkigt för festen... Och säkert var han en bra man, men jag var skiträdd för honom. 
Nu är det julmarknad utomhus där det säljs produkter som barnen till stor del gjort själva. Äppelringar, godis av olika slag, granprydnader, marmelad, m.m. Luciatåg blir det och så finns det förstås kaffe, glögg, korv m.m. till ett billigt pris. Barnen lekar och har skoj i mörkret. Vi vuxna snackas lite och dricker kaffe och handlar för den goda sakens skull. I år går överskottet till Filippinerna. 

Jättetråkigt dock, att det är så många familjer som inte kommer. Av olika anledningar förstås. Men.... Det kostar ingenting. Vill man ha lite saft och en muffins så är det 5 spänn. Barnen har kämpat med detta i flera veckor. Ledsamt för de barn som inte får vara med tycker jag.

Imorron ska jag lämna barnen... Hjälp! Det var en evighet sen och jag fick ta tydliga instruktioner från mannen idag om hur jag kan gå tillväga för att lyckas bra... Jag varskodde grabbarna vid läggning att det kunde bli så att de hamnade på fel ställen, typ ÖoB och bussen till stan, om de inte är hjälpsamma. I värsta fall iklädda endast kalsonger, kängor, mössa och handskar. Vi får se om det bet på dem... Jag återkommer i detta ärende.

Några bilder från baken.... eh....baket menar jag! Tjingeling!

Här ligger den lilla degen för vila... Precis som kroppen ibland...

En stund senare. Jag tänker mage. Mina grabbar ser min bak...
Den goa blandningen till kavling...

Sådär ja! En trave knäckisar! Eller...knäckebakar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar