söndag 8 december 2013

Andra advent

Två veckor och två dagar kvar till jul. Det finns många projekt i mitt huvud som inte kommer längre. Ansvarig för verkställigheten verkar ha tagit semester. Jag är trött. Hostar mindre, men hostar. Mår illa idag [nej, jag är inte gravid]. Men det känns likadant. Molande ihållande illamående. Tänkte ta en postafen, men när jag läste i bipacksedeln att man skulle ta den 1-2 timmar före avgång blev jag skraj. Tänkte att avgång kunde betyda avgång till toaletten. Start för kräkningar. Så jag lät bli.
Nu sitter jag i sängen. Sitter för att om jag lägger mig ner så somnar jag. Det är lugnt i huset; mannen är på jakt, ena barnet är hos en kompis och den andre har tre kompisar hemma i spelhålan. Just nu struntar jag i att de spelar hela tiden. Jag behöver vila lite. 
Igår kväll var jag på en fantastiskt fin julkonsert i Algutsrums kyrka. Barn och ungdomar från kyrkokör och friskolan sjöng och spelade under ledning av fantastiskt duktiga Therese Wahlgren-Sundén och ackompanjerade av bandet "No Ties". Björn Rosengren framförde "O helga natt" så att håren på armarna reser sig. Han var sångare i husbandet på Sunwing i Åre när jag jobbade där för länge sedan. Lite skillnad på musik mot röjet på afterskin! Ingela Carlsson spelade dragspel och fiolfröken rev av ett solo på fiol, helt galet vad de kan! Lokalkändisen Kim Stranne framförde egen musik, riktigt riktigt bra! Har inte hört honom förut. Att få lyssna till dessa talangfulla och helt galet duktiga ungdomar är något speciellt. Om jag fick önska mig en förmåga på denna jord, då vore det att kunna sjunga och spela. Tidigare på dagen var jag på kalas med grabben, och där rev Sofia av låt efter låt på pianot, med sång därtill. Jag är så imponerad. Ett hett tips till nästa år är att skaffa biljetter till detta evenemang! Helt fantastiskt! Dessutom går alla intäkter till Lettiska barnhem! Win-win alltså.
Människor som kan sjunga och spela måste väl vara lite lyckligare än oss andra? De verkar ha så kul där på scen, ett glatt gäng som bara klämmer i liksom... Den som ändå kunde sjunga och spela...
Åter till listan på det som inte verkställts än:
- pepparkakshus
- pepparkakskrubba
- kransar av riset vi hittade i skogen (när vi letade svamp)
- arrangera blommorna som står i hallen, levererade av mor för en vecka sedan
- göra julkort med barnen
- göra godis
- baka knäckebröd
- hälsa på jobbet
- pyssla till granen
- luncha med arbetskamrater
- köpa julklappar
- fixa rediga vinterskor till grabben
- ......

Och jag sover bort flera timmar varje dag....
P.S Jag vet att julen kommer ändå. Jag vet att jag antagligen behöver vila eftersom att jag är så trött. Såvida tröttheten inte kommer av att jag vilar för mycket? Hur ska man veta? Jag vet att jag ska släppa kraven och att inga barn har dött av att inte få göra det som återfinns på listan. Jag vet... Men jag vill ju! Det känns inte som några krav eller måsten, det är saker jag vill. 
Ska bara pausa lite och fundera över vilket jag ska göra först! ;-)

Avslutningsvis lillkillens julhit just nu:
"Vi tänder ett ljus i advent,
det värmer den som frusen är.
Vi tänder ett ljus i advent,
det sprider ljus i vårt mörker här.
Och alla som är rädda och fryser på vår jord,
dom borde få sitta vid vårt bord
när vi tänder ett ljus i advent,
när vi tänder ett ljus i advent.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar