lördag 18 januari 2014

Upp och ner, ner och upp...

Älskade ungar. Tänk att det kan vara så olika hur en dag ter sig, beroende på hur alla kan hålla sams. Idag har kidsen (och jag) startat helt fantastiskt. Gubben är på jakt för ovanlighets skull. Eller inte så ovanligt kanske. Grabbarna började spela på varsitt håll medan jag fick ligga kvar i sängen. Brunch med amerikanska pannkakor. Aldrig gjort innan men det var uppskattat av oss alla. Med en klick grädde hade det blivit som en dessert. Nu är lillkillen iväg och bowlar med kusin och moster; och storkillen väntar på att grannkompisen ska komma hem så det kan bli lite lek. Eller spel. Detta spelande... Själv har jag röjt av så att jag kan sätta mig ner och slappna av...

Att ha ett energibarn kräver sin förälder. Och sin omgivning. Och sin förskola. Läste i en bok om koncentrationssvårigheter att ca 80% av alla barn är att beteckna som lätta. Lätta i bemärkelsen att de utmanar i sina perioder, så som sig bör, och däremellan finner lugn och kan ta ett nej och foga sig. Barn som kan föra sig väl borta, även om de strular hemma, tillhör denna grupp. Sen finns det ca 5% barn som kan sägas vara extra krävande barn, utan att för den skull behöva uppfylla diagnoskriterier för t.ex. adhd, asperger eller dylikt.

Jag är av en fast övertygelse om att de som inte har haft med extra krävande eller energibarn att göra omöjligt kan veta, eller förstå, hur det kan te sig. Innan jag fick barn hade jag, som de flesta andra, tankar om hur vår barnuppfostran skulle se ut, vad som skulle tillåtas respektive förbjudas, hur ungarna skulle föra sig borta etc. Hmmm. Så kom barn nummer ett. Den lilla gulliga. Lätt att ha att göra med. Lite sovstrul om nätterna och ens tändig matning i början, i övrigt inga konstigheter. Frisk och kry och en glad liten skit! En fanstastisk tid att vara föräldraledig och bara njuta. Och jag som trodde att jag aldrig skulle trivas att vara ifrån jobbet...

Så kom barn nummer två. Ett syskon. Till en två och ett halvt år liten kille. Som tvingas bli stor. En mamma som är trött, arg och irriterad. Som inte tycker något är kul. Som verkligen älskar sina barn, men som är totalt dränerad på energi. Sent omsider förstår jag att nåt inte är som det ska. Depressionen efter förlossningen konstateras och den långa vandringen kan börja. Dessvärre går den neråt mer än uppåt. En lång lång tid av förlorade år. Med barnen. Med familjen. Med alla andra. Med mig själv. En stor sorg som jag ännu inte orkar bearbeta.

Jag tror att den tuffa tiden har gjort att cancern både är lättare och svårare att hantera. I början var det lättare. Ingenting kan bli så jävligt tror jag. Vad gäller mig själv alltså. Fysisk sjukdom går att ta på, går att förstå och går att prata om. Alla kan relatera till det på något sätt. Psykisk smärta är annorlunda. Den är otroligt svår, för att inte skriva omöjlig, att förstå om man inte varit där. Jag är så mycket räddare för att trilla ner i depression igen, än vad jag är för cancern. I nuläget iallafall. Depression är också en dödlig sjuldom.

Nu har nackdelarna av mina tidigare erfarenheter gett sig till känna. Tror jag. Eller hade det blivit så ändå. Min sårbarhet för stress har blivit större och som ett brev på posten (borde vi inte säga ett mail istället? Vem får brev nuförtiden?). När det blir tufft kommer tröttheten. Irritationen. Den korta korta stubinen. Socialt tillbakadragande. Tinnitus. Huvudvärk. Ilska. Ljudkänslighet.

Jag känner mig lurad. Av mig själv. Av min reaktion. Kunde jag inte ha blivit ledsen och arg och rädd med en gång. Vid beskeden. Operationerna. Infektionen. Då var det ju liksom väntat. Nu. Nu är det ju behandling. Som inte gör ont. Som tar tid, men bara lite tid. Nu är jag ju frisk liksom. Tycker jag. Men ändå. En veckas arbetet på halvtid fixade jag. Sen blev det mörkt. Inte någon gång under tiden med cancer har jag frågat mig ”varför jag?”. Inte ens ”varför”. Vi vet ju aldrig vem det drabbar, bara att många drabbas. Ingen ”förtjänar” det ju mer än nån annan. Det ingår i livets lotteri. Men nu tänker jag varför. Varför kunde jag inte ha reagerat tidigare? Brutit ihop och kommit igen liksom. När det var fysisk sjukdom. Nu är det psyket igen. Så klent.


Huvudvärken och ljudkänsligheten är inte så lätt att förena med familjelivet hos oss. Vi är ganska högljudda tillsammans och grabbarna är ena riktiga skolbokspojkar. Med risk för att fullständigt rasera mitt eget genusarbete; fysiska, högljudda och aktiva. Dessutom ett barn som saknar impulskontroll och en förälder som inte riktigt heller ha så bra sådan. Jag säger inte vem, men det är inte pappan... Jag får tokspel när ungarna slåss och hanterar det som en socionom i skolan bör; skriker åt dem att skärpa till sig. Hotar. Mutar. Ger med mig. Står på mig. Faller.

Jag tänker att barnen är räddningen. För mig. Hade jag inte barn hade det förhoppningsvis funnits annat som höll fast. Men nu är det barnen. Som jag inte orkar med hela dagarna, som jag önskar att jag kunder pausa från mer. Som jag vill orka vara med, lyssna på, leka med. Som ger en så mycket glädje, skratt, energi, kärlek och insikt. Som fyller och förgyller med sin blotta existens. Utan dessa små godingar undrar jag hur jag skulle resa mig varje gång. Hur dagarna skulle få innehåll och mening, även när det är mörkt. Hur tiden skulle gå och hur hjärtat skulle slå.

Jag är inte alls så djupt nere som det kanske låter. Jag är mest rädd att hamna där. Jag har svårt att acceptera att min kropp inte låter mig komma igång med mitt vanliga liv; med jobb och dagis och trötta kvällar och lediga helger. Jag hoppas verkligen kunna jobba igen till veckan, men känner just nu att det inte kommer att gå. Känner att jag sviker ”min” skola, ”mina” barn, mina kollegor.

Skulle jag vara du hade mitt råd varit så enkelt. Varför kan man inte ge sig själv samma råd? Samma utrymme? Samma förståelse? Att försonas med sig själv är bland det svåraste. En ständig utmaning i livet.

Hur knäppt det än låter efter denna långa klagosång; så tänker jag mig frisk, presenterar mig som en sån som nästan alltid är sjuk och jag drar igång femtielva projekt varje dag, där vi är glada dom två slutförs. Hur galet är inte det.

Sådär mina vänner! Over and out för nu.

Fyra utmaningar på vägen;

  • Behandla dig själv som du vill behandla andra!
  • Le mot någon som du inte känner!
  • Sjung i duschen
  • Lär dig lyssna. Möjligheter gör inte alltid så mycket väsen av sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar