fredag 10 januari 2014

Energi

Första jobbveckan. Phu. Helt slut. Orkar inte skriva, inte tänka... Har dock en gammal text som jag redigerat för användning  igen. Det är ständigt aktuellt; i mitt eget liv, i vänners liv, i skolans vardag och kanske för dig? 

Jag stötte på dessa tänkbara ord för nåt år sedan. Tänkvärda och viktiga ord, som beskriver så mycket. Det svåra och omöjliga beskrivs med enkla metaforer. En motor och bensin. Så enkelt. En kropp och energi. Så svårt.

"Tänk er att man sitter i en bil och kör på en sträcka mellan Ystad och Haparanda. Vi har inte hunnit halvvägs innan bensinlampan börjar blinka oroväckande. Men vi tycker att det är så viktigt att skynda fram så fort som möjligt, så vi väljer att sätta en plåsterlapp över lampan och då slipper vi se den. Vi kör vidare ett tag till. Plötsligt stannar bilen. Och då är det för sent att välja annorlunda." (Sören Olsson, Föräldrakraft 2/2012).

Nåkkve Balldin, socionom med mångårig erfarenhet inom lösningsfokuserat arbete, kom med idén att använda bensinmotorn som metafor vid beskrivning av energiåtgången hos personer med neuropsykiatriska symptom. I skolans värld behöver vi bli bättre på att inventera energitjuvar och påfyllningsstationer för elever som uppvisar svårigheter. Så att eleven slipper köra soppatorsk.

Även som förälder är det bra att fundera över hur barnens energiresurser fördelas över dagen. Att ta reda på vad som ger och vad som tar energi är inte alltid enkelt. Det som kan verka som en tankning kan i själva verket dra jättemycket bensin. För ett barn - men inte för ett annat. Själv låter jag mina barn köra soppatorsk ibland, eller för ofta... Efteråt inser jag att jag skulle kunnat förhindra det. Eller åtminstone gjort skadan mindre. Jag skulle ha tagit striden tidigare och sett till att spara på bränsle. Då får jag påminna mig själv att nästa gång ska jag stoppa i tid. Försöka. Så det finns lite bensin kvar för att klara nästa utmaning.

Att fundera över vad och vem som ger energi är viktigt för oss alla. Kanske extra viktigt för oss som tenderar att stressa runt och tro att vi har färre timmar på dygnet än alla andra. Det har vi inte. Ibland när tillvaron känns tung kan det vara bra att fundera över om det finns några energitjuvar i närheten, och vart du fyller på någonstans. Utan att tanka egen energi kan du inte heller hjälpa andra. Lite som vid flygets säkerhetsgenomgång; sätt först på din egen syrgasmask, innan du hjälper andra. För att orka finnas till för andra och vara ett bra stöd måste du ta hand om dig själv först!

Jag har äntligen funnit en energikälla i träningen. Från att verkligen ha avskytt ens tanken på träning, har jag på bara några gånger etablerat ett sug efter att gå till gymmet. Helst skulle jag vara där ofta och länge, men tiden... Det är ju annat som ska hinnas med också!

Vad ger dig energi? 


Är du nyfiken på Sörens artikel? 
Läs den i sin helhet här: När orken tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar