torsdag 23 januari 2014

Äntligen...

... Snö! Om än lite. Barn som vill vara ute en stund efter dagis! Underbart!
... Städat! Lugnet som infinner sig inombords när städningen är klar! Lovely!
... Bättre mående psykiskt! Fortfarande en jäkla tinnitus och huvudvärk, men det går åt rätt håll! Fint!
... En spelfri dag där barnen (ännu) inte brutit ihop utan istället gått upp och leker med bilar! Fantastiskt! 
... Bokat lunch till veckan med kompisar jag träffar för sällan! Min tillfälliga sociala fobi har alltså lagt sig.
... Längtan efter träning! Känns fortfarande overkligt att jag kan längta efter det! 

Sådär ja... Idag fick det bli en liten lista över sånt som känns bra just nu. Det gäller att skriva medan det känns... Runt omkring finns det flera mörka moln som jag på intet sätt kan göra nåt åt, men som ändå skymmer solen ibland. Hoppas och tror att ljuset kommer med våren!

Idag var det en debattartikel i lokaltidningen där nya landstingsrådet diskuterar skolans ansvar för hälsa. Läs hela här: http://www.barometern.se/reagera/debatt/skolan-kan-skapa-halsa(4120702).gm

Jag är i princip övertygad om att en halvtimmes gemensam rörelse/motion om dagen skulle göra mycket för barns hälsa idag. Att dessutom lägga till ett pass veckan där hela skolan samlas och har gympa tillsammans skulle ha många vinster utöver hälsan. Gemenskap, att våga prova, att få skratta ihop och att röra sig till sprallig musik! Glädje! Ser framför mig "min" skolas uppvärmning till skoljoggen; några av de äldre eleverna stod på skolans tak och musiken strömmar ur högtalarna medan de guidar resten av eleverna under uppvärmningen? En annan gång, tror det var nån typ av hälsovecka, hade några av våra hurtiga pedagoger ordnat ett röris-pass för elever och personal. Elever och personal kan tillsammans ordna veckans gympa! 

Med dagens stillasittande arbeten och sysselsättningar behöver vi verkligen hitta sätt att aktivera våra barn på roliga sätt. Det behöver inte vara hård träning i fotboll, hockey, gymnastik eller simning flera gånger i veckan, utan lite lagom med vardagsgympa varje dag. Jag har själv två små herrar som helst bara vill sitta framför dator, IPad eller tv-spel all vaken tid. Visst, de rör sig på rasten i skolan och på dagis, men i övrigt är det svårt. Lägg till ett svalt intresse för idrott och de mörka månaderna blir alldeles för passiva inomhus. Snö kan ju hjälpa till lite, då det finns nåt att göra ute. Här behöver jag hjälp! Vad ska vi hitta på?

Nu ska jag ta min huvudvärk och åka till dagens strålning. Känns drygt ibland att åka över till Kalmar för att lägga mig ner i 10 minuter och sen åka hem. Men då är det viktigt att veta om alla de som åker fram och tillbaka, varje dag, från resten av Kalmar Län, då närmsta strålning för bröst finns i Linköping.
Imorron har jag avklarat två veckor! Tre kvar - sen är det bara att snöra skorna och spänna fast brädan! Sälen väntar! 

Dagens visdom:
- var snällare än du behöver! 
- låt inte telefonen störa viktiga tillfällen. Den finns där för din bekvämlighet; inte tvärtom!
- underskatta inte din förmåga att förändra dig själv! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar