tisdag 23 april 2013

Tänk om...

Tänk om vi kunde bli bättre på att fokusera på vad vi själva kan göra, än att se det andra inte gör. Tänk om vi kunde agera utifrån våra förutsättningar, utan att vänta på att de andra ska göra sitt. Tänk om vi kunde lägga krutet på att försöka ändra det vi kan, och låta resten vara. Om vi kunde se på världen runt omkring med försonande blick, och se till att göra vårt bästa utifrån vårt perspektiv och vårt ansvar. Tänk om... Om inte om fanns.

Kanske utvecklar jag dessa tankar framöver. Just nu får denna korta reflektion om min dag vara nog. Jag behöver jobba med införlivandet av sinnesrobönen i mitt liv; hur är det med dig?

"Ge mig sinnesro 
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan, 
och förstånd att inse skillnaden".
(Ursprung: Reinhold Niebuhr 1926)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar