onsdag 17 april 2013

Ny artikel i mänskliga rättigheterna!


Det borde vara var och ens rättighet att komma ut på en vårpromenad i morgonsolen. Eller skyldighet för den som kan. De andra borde få komma ut i vårsolen utan att promenera. Till alla er arbetsgivare; lägg in en obligatorisk vårpromenad på schemat för alla era anställda. Nu! Pronto! Herrejösses som prestationerna skulle öka. Glädjen som skulle spridas i arbetsgruppen. Affektsmitta.

Jag har gjort ett val idag. Jag skulle städa men valde att strunta i smutsen och ta en promenad istället. Smutsen lär ju ligga kvar när solen går i moln... Kan ju ta den då.
Vårsolen lyste och värmde. Håkan Hellström i lurarna. En intervju med anledning av att han släpper en ny skiva idag. Jag har lyssnat på flera intervjuer med Håkan och idag slogs jag av hans förmåga att slingra sig. Att undvika at svara på frågorna så som det förväntas. Inga avslöjanden, allt är möjligt. Fritt att tolka. Privat eller fiktion, vad spelar det för roll? Huvudsaken är att låten blir bra.

Under promenaden infinner sig en närmas euforisk känsla. Religiös kanske den skulle sagt, som vet hur den känslan känns. Jag vet inte det. Men hala kroppen fylldes med nåt. Som var bra. En lycka. Över det lilla. Över våren. Över återuppståndelsen. ...Väcker upp det som varit dött... Är det ”Den blomstertid”?). Varje liten knopp, varje liten blomma som stretat sig upp når in i min själ. Jag vaknar själv. Känner hur vinterpälsen ropar: fäll mig. Gör dig av med mig. Kom loss, kom ur sin dvala. Släpp fram våren i dig. Känslan kopplar grepp om mig;

Det borde göras ett tillägg i den mänskliga rättigheterna! Var och ens rättighet att varje dag få en dos av vårsolen!

De som känner mig vet att jag lite för sällan gör såna här bra val. Vårsol istället för städning. Bolibompa istället för disk. Lek istället för allvar. Men idag... Idag är början på resten av mitt liv. Kan jag börja om, göra nya val? Inse med både förnuft och känsla. Att smutsen finns kvar. Att disken finns kvar. Att allvaret finns kvar. Men stunden är nu, sen är den borta. Att få sitta vid barnens sida och se ett barnprogram. Att njuta av en promenad i skogen. Att leka. Medan tid är. Inget är beständigt (förutom damm och disk...). Kan jag byta fokus? Fånga dagen? Fånga stunden?

Längs stigen kant ser jag krokus och skilla. Ett helt gäng vintergäck. Några blåsippor och ett hav av snödroppar. Solen värmer. Håkan sjunger ”det kommer aldrig va över för mig”. Just då, där... känns det som om han talar sanning. Som om känslan ska får finna kvar. Jag får kryssa mellan hästskiten, men jag struntar i det. Ger blommorna och knopparna större plats.

Välkommen till Livets dramaturgi by me. Stort och smått. Allvar och lek. Att känna sig ensam och maktlös. Att känna sig stark och kompetent. Att vänta på att bli avslöjad. Att glädjas och våndas. Att tappa sugen. Att längta hem. Och längta bort. Om barn och föräldraskap. Om att bära världens börda på sina axlar och att känna lycka över vårsol. Om att ha barn i skolan och att jobba i skolan. Om problemskapande beteenden och barn med särskilda behov. Om att inte passa in i den snäva mallen. Om ADHD och sprattel i kroppen. Om depression och om vägen tillbaka. Om att ständigt vara på sin vakt. Om hjärnspöken och att fånga dagen. Att leva. Att vara en enkel människa på en stor jord.

Livets dramaturgi handlar om mig och mina tankar. Förr var jag kurren och skrev om kurrens tankar. Kurren har vidgat sina uttryck till att omfatta det privata och personliga. Kurren lämnar plats för resten av mig. Där kurren är en del av en helhet. Av många roller.

På återseende, hoppas jag! Hoppas du också få känna vårens värme idag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar