söndag 12 maj 2013

Vilken långhelg!

Oj, vilken helg! Varit ledig och hunnit med en massa skoj (och nyttigt)! På ön var det "Öland spirar" med kosläpp, kanelbulle och därefter en tur till Kårehamn. Bilderna nedan talar sitt tydliga språk; klarblå himmel, solsken och en stilla fiskehamn. Så mysigt! En liten strömmingsmacka med kaffe och sen bar turen av hemåt. Att färdas på östra sidan av ön är verkligen fantastiskt. Det är häftigt att ön kan te sig så olik. Jag behöver nog turista på min egen ö för att upptäcka dess skönhet!






Efter utflykten blev det trädgårdsarbete för hela slanten. Råkade köpa hem en pall (!!!) med 2 kubikmeter dressjord, så det var bara att sätta igång! Tur att jag har mina hjälpsamma föräldrar i grannbyn, annars hade jag burit säckar än... Hela familjen (utom mannen som fortfarande guppar omkring på havet) hjälptes åt. Mor och jag plockade upp ett antal säckar med maskrosor. Lillgrabben körde efter med sin bobbycar och plockade upp. Storgrabben klippte gräset och far fick ut säckarna med dress och räfsade friskt. Dagen därpå har pappa vertikalskurit hela gräsmattan och storkillen har räfsat och hållit sällskap. Själv har jag farit runt och köpt ännu fler växter till mitt stenparti. Trädgårdslandet har också fått sig en omgång idag och vi har sått palsternacka, rödbetor, morötter samt förberett för potäterna. Några blomfrön har satts för groning och de övervintrade pelargoner har fått ny jord och avlämnat sticklingar. 



Vore det inte för att barnen behöver mat och sällskap skulle jag vara ute än. Jag fullkomligt älskar vår trädgård och skulle gladeligen krafsa runt i jorden hela dagarna! Dessvärre kallar jobbet imorron (förutsatt att lillbus är frisk). Tur att jag har ett trivsamt jobb (och är ledig på onsdag!) så jag kan stå ut med att vara ifrån mina rabatter och land några dar!

Hoppas du också haft en fantastisk helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar